Optimale website layout houdt bezoeker langer vast

De eerste indruk van een website is van groot belang. Bezoekers bepalen in 5 tot 10 seconden of de website interessant genoeg is om verder te bekijken. Lees in dit artikel hoe u uw website hiervoor kunt optimaliseren.

Websitebezoekers bepalen in seconden of een webite heeft wat ze zoeken. Wordt vermoed dat dit niet het geval is, dan zijn ze zo weer weg om verder te kijken. Een goede indeling van uw website is daarom van essentieel belang.

De header

Belangrijk is om meteen bovenaan de website in een paar woorden aan te geven waar de website over gaat. Zie als voorbeeld de tekst in header van onze website: ‘Een website laten maken voor slechts € 15,- per maand’.

Daarnaast is dit ook goed voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO). Google neemt aan dat iemand bovenaan zijn website aangeeft waar deze over gaat en heeft deze tekst om die reden een sterke rol toebedeeld voor het bepalen van de inhoud van de website. Verwerk dus bij voorkeur de belangrijkste zoekwoorden in de headertekst.

Belangrijkste info bovenaan

Onderzoek van Jacob Nielsen heeft uitgewezen dat mensen websites lezen in de vorm van een F. Eerst een lange horizontale streep gevolgd door een korte en vervolgens een lange verticale.

Na de header wil je de lezer daarom een kort stuk tekst aanbieden aan de hand waarvan hij kan bepalen waar je website over gaat en of dit voor hem relevant is. Het beste is dus om in het eerste stuk tekst meteen met de deur in huis te vallen en kort, to the point, te vermelden wat je voor de bezoeker kunt betekenen.

Gebruik koppen

In aanvulling op bovenstaande alinea wordt de rest van de tekst van boven naar beneden gelezen, wat inhoudt dat de tekst wordt gescand. Door gebruik te maken van koppen maak je het de bezoeker makkelijker om de tekst te scannen. Gebruik daarbij koppen die duidelijk weergeven waar de tekst over gaat.

Koppen doorbreken daarnaast ook de tekst. De kans dat iemand de tekst daardoor leest neemt toe ten opzicht van een lange lap tekst die niet opgedeeld is in stukken.

Optimale leesbaarheid

Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers het liefst zinnen lezen van ongeveer twaalf woorden per regel. Wanneer de regels langer worden, dan zullen de ogen een lange afstand terug moeten afleggen naar de linkerkant van de tekst om aan de volgende regel te kunnen beginnen. Wellicht herken je dit zelf uit eigen ervaring. De kans is aanwezig dat op het moment dat je terug bent aan de linkerkant van de tekst, dat je niet meer weet welke regel je ervoor hebt gelezen. Door te brede teksten gaat de snelheid waarmee de tekst gelezen wordt omlaag en de kans dat mensen afhaken omhoog. Bij voorkeur dus smalle tekstkolommen gebruiken.

Gebruik afbeeldingen

Mensen zijn visueel ingesteld. Eye tracking onderzoek toont aan dat afbeeldingen op websites meer en langer bekeken worden dan de tekst. Maak hier gebruik van en plaats afbeeldingen op de website die de bezoeker kunnen helpen om te bepalen dat deze voor hem relevant is.

Call to action button

Wanneer je wil dat de klant op je website tot actie over gaat ‘nodig’ hem daartoe dan uit door een opvallende Call to Action button op de pagina op te nemen. Mensen willen op internet graag op dingen klikken en door een opvallende Call to Action button op te nemen die duidelijk afwijkt van de rest van de pagina vergoot je de kans dat dit gebeurt. Acties kunnen bijvoorbeeld zijn: een aanvraag voor informatie, offerte aanvraag, een belverzoek of de aanmelding voor de nieuwsbrief.