Hoe jezelf effectief presenteren op internet

Je hebt besloten dat je jouw bedrijf online wilt presenteren. Je hebt een website laten maken en bent op het punt aangekomen dat je moet gaan bepalen welke teksten je daarop gaat zetten. Dat blijkt nog vrij lastig, want waar begin je? In dit artikel geef ik je een aantal tips hoe je de website met teksten het beste kunt inrichten om zo de aandacht van de bezoeker te behouden, ervoor te zorgen dat deze op je site blijft, meer over je dienstverlening leest en hopelijk contact met je opneemt zodat je tijdens een persoonlijk gesprek je product of dienst persoonlijk kunt verkopen.

‘Welkom op onze website’: niet doen!

Het eerste wat bij veel van mijn klanten op komt wanneer ze teksten gaan schrijven voor hun site is de tekst “Welkom op onze website”. Hierna volgt vaak informatie over het bedrijf zelf zoals bijvoorbeeld de oprichtingsdatum of informatie over de grootte van het bedrijf. Mijn eerste advies is altijd om de welkomsttekst achterwege te laten. Waarom? Het is overbodig en komt niet professioneel over. Bedenk hoe zou je het zelf zou vinden als bijvoorbeeld je bank of een bedrijf als Wehkamp je eerst welkom zou heten op hun website.

To the point

Ook de informatie over je bedrijf is voor de bezoeker niet meteen van belang. Zet die informatie op de pagina ‘Over ons’. Wanneer mensen een website bezoeken dan wil men graag meteen weten of de website informatie bevat over datgene wat ze zoeken. Ze scannen snel de bezochte websitepagina waarna ze besluiten om óf verder te lezen óf de site meteen weer weg te klikken. Maak dus meteen duidelijk wat je voor de bezoeker kunt betekenen.

Belangrijke tekst locaties

Het eerste wat men op een website ziet is de header van de website met daarin de bedrijfsnaam en/of bedrijfslogo. Het is aan te raden om in de ondertitel meteen kort te vermelden waarvoor men bij je terecht kan. Bijvoorbeeld: Van Kesteren, importeur van kunstzinnige wandobjecten.

Vervolgens zal men met de ogen afzakken naar de daadwerkelijke tekst van de website. Gebruik daar ook een kop die duidelijk je dienstverlening weergeeft. Omschrijf vervolgens kort en bondig waarmee je de bezoeker van dienst kunt zijn. Wanneer dat overeenkomt met wat men op dat moment zoekt, dan zal men hierna met grote kans verder lezen.

Vermeld voordelen

Vermeld duidelijk zichtbaar de voordelen die je de klant te bieden hebt in de vorm van bullets. Dit kan bijvoorbeeld in een apart horizontaal kader tussen de andere teksten of in een kolom rechts van de hoofdtekst. Door de voordelen duidelijk te benoemen probeer je de aandacht van de klant vast te houden en je voordelen t.o.v. je directe concurrenten duidelijk te maken.

Vermijdt lange teksten

Zoals eerder aangegeven wil men op internet graag snel kunnen lezen of de website die men bezoekt de gewenste informatie bevat. We zijn op internet gehaast en het mag allemaal niet teveel tijd kosten. Tegen lange lappen tekst zien we op: we willen graag vooraf weten of deze de tijd van het lezen waard zijn. Vermijd om die reden hele lange onafgebroken teksten. Deel de teksten op in kleinere stukjes en voorzie ze waar het kan van koppen. Hierdoor breek je de tekst in stukken en lijkt deze minder massief. De bezoeker kan hierdoor de koppen scannen en op basis daarvan besluiten de hele tekst lezen of ervoor kiezen om slechts die informatie te lezen die hij/zij interessant vindt.

Call to action

Op je website informeer je klanten over je dienstverlening met als uiteindelijke doel om iets te verkopen. Daarvoor moet er een contact ontstaan tussen de potentiële klant en jou. Je hoofddoel van de website is dus dat de bezoeker contact met je gaat opnemen. Je wilt dus een call to action te bewerkstellingen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de klant telefonisch contact met je opneemt voor aanvullende informatie. Probeer het de bezoeker gemakkelijk te maken door je telefoonnummer duidelijk in beeld te tonen of in ieder geval erg snel vindbaar te maken.

Contactformulier

Ook kun je kiezen voor een Call to Action button via welke de bezoeker op een formulier uitkomt waarmee een offerte aangevraagd kan worden of via welke men een vraag kan stellen. Mensen klikken graag op links en buttons. Zorg ervoor dat een call to action button duidelijk opvalt binnen de website door qua kleur een afwijkende kleur te kiezen t.o.v. de standaard kleuren.

Wij hopen je met dit artikel op weg geholpen te hebben met het inrichten van de teksten van je website site. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen, neem gerust contact met ons op via 020 773 7800 of info@websitesvoormkb-ers.nl.