Zelf je website optimaliseren voor Google

website SEO

Als ondernemer wil je natuurlijk graag dat je website zo goed mogelijk vindbaar is via Google en andere zoekmachines. Het liefst zou je helemaal bovenaan staan in de zoekresultaten. Helaas zijn er geen kant-en-klare websites leverbaar die meteen bovenaan staan, maar als website eigenaar kun je wel zelf invloed uitoefenen op de vindbaarheid van je website.

Content is King

Een website is een combinatie van techniek, vormgeving en content. Het is van belang dat de techniek van de website al rekening houdt met dat wat belangrijk is voor zoekmachines. Naast de techniek is de content van de website echter van essentieel belang, oftewel content is King. Door middel van de content vertel je de bezoekers van je website voor welke dienstverlening ze bij je terecht kunnen, maar ook Google kijkt mee en leidt uit de content af waar de pagina’s van je website over gaan.

Stappen zoekmachine optimalisatie

Om de website zo goed mogelijk te optimaliseren zijn de volgende stappen van belang

  1. Keyword analyse
  2. Teksten schrijven
  3. Interne links binnen de website maken
  4. Linkbuilding en authority building
  5. De website up-to-date houden

Stap 1: Keyword analyse

Elk zoekmachine optimalisatie project begint met een keyword analyse, het is de basis van een succesvolle campagne. Keyword analyse houdt in op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, met welke zoekwoorden je klanten zoeken en niet te vergeten inzicht in welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken.

Aangezien er in het optimaliseren van je website voor zoekmachines de nodige tijd zal gaan zitten, is het goed om vooraf te na te gaan op welke woorden je doelgroep zoekt. Je wil voorkomen dat je tijd en energie gaat steken in zoekwoorden waar niet tot nauwelijks op gezocht wordt. De uitkomst van de keyword analyse kan namelijk zijn dat je doelgroep op hele andere zoekwoorden zoekt dan jezelf denkt. Ook kun je erachter komen dat er ontzettend veel concurrentie is op de specifieke zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Veel concurrentie betekent dat veel partijen proberen om op dat zoekwoord gevonden te worden. Het zal dan meer tijd en energie kosten om ook goed op die zoekwoorden gevonden te worden. Een conclusie kan dan zijn dat het wellicht handiger is om gevonden te worden op meerdere afzonderlijke zoekwoorden waar per combinatie minder op gezocht wordt dan op het zoekwoord met heel veel concurrentie.

Keyword planner

Voor de keyword analyse kan de keyword planner van Google AdWords gebruikt worden. Om deze te vinden Google je naar Keyword Planner.

Stap 2: Teksten schrijven

Wanneer je weet op welke woorden er veel gezocht wordt, dan kan je beginnen met het schrijven van teksten. Per zoekwoord combinatie schrijf je een aparte pagina die helemaal op die zoekwoorden gericht is. Elke pagina wordt vervolgens een zogenaamde landingspagina die eruit ziet als de homepagina. Zoekt iemand op zoekcombinatie 1 dan komt hij uit op landingspagina 1. Zoekt iemand op zoekwoordcombinatie 2, dan komt hij uit op landingspagina 2.

Voor de belangrijkste zoekwoordcombinatie wordt de homepagina zelf gebruikt. De extra landingspagina’s worden niet opgenomen in het hoofdmenu van de website maar in de links in de footer. Is men eenmaal op de website dan kan men via het menu bovenin binnen de website navigeren.

Voor het schrijven van teksten is het goed om onderstaande richtlijnen in acht te nemen:

  1. Een pagina dient minimaal 300 woorden te hebben om goed geïndexeerd te kunnen worden door Google
  2. De zoekwoorden dienen een meerdere keren terug te komen op de pagina, maar het moet niet storend worden. De tekst moet lekker leesbaar blijven.
  3. Gebruik naast de zoekwoorden ook synoniemen van de zoekwoorden die hetzelfde betekenen
  4. Verdeel de tekst in paragrafen en zet boven elke paragraaf een kop met daarin relevante woorden. De hoofdkop van de pagina maak maak je koptekst 1 (H1), de andere koppen koptekst 2 (H2).
  5. De website zal regelmatig van nieuwe content voorzien moeten worden. Google zal dat constateren en redeneren dat, doordat de website regelmatig van nieuwe content wordt voorzien, dat deze daardoor actueel is. De website heeft dan een voordeel ten opzichte van een website waar al tijden niets aan veranderd is. Andersom zal de website lager gaan scoren naarmate het langer geleden is dat er nieuwe informatie op de website is geplaatst.

Stap 3: Interne links binnen de website

Binnen de website kun je links aanmaken die linken naar de hoofdpagina van de website. Wanneer vanuit andere pagina’s naar de belangrijkste zoekpagina’s wordt gelinkt, dan redeneert Google dat de pagina’s waar veel links naartoe linken, binnen de website waarschijnlijk belangrijker zijn dan andere pagina’s.

Stap 4.1: linkbuilding

Naast het schrijven van content is het belangrijk om links te generen van andere websites die naar jouw website linken. Wanneer er belangrijke websites zijn die naar jou linken, website met een zogenaamde hoge PageRank, dan is de redenatie van Google dat jouw website ook wel belangrijk moet zijn, waardoor je website hoger in de zoekresultaten resultaten terecht zal komen. Belangrijk is wel om daarbij een goede mix te krijgen van websites met een hoge en lage pageranks. Wanneer je alleen links genereert op website met hoge PageRanks dan zal Google ook argwanend worden met mogelijke penalties tot gevolg.

Stap 4.2: Authority building

Authority Building betekent dat er links gedeeld worden plus dat er contentmatig werk buiten je eigen website wordt gedaan. Hierbij wordt een artikel op een externe website geplaatst over een onderwerp wat op je eigen website staat. Door vervolgens vanuit dat artikel naar jouw website te linken, wordt de pagina op de eigen website belangrijker gevonden door Google waardoor deze zal stijgen in de zoekresultaten. Authority building heeft meer effect dan enkel linkbuilding waarbij alleen een link op een andere website geplaatst wordt.

Stap 5: Houd de website up to date

Google biedt klanten graag actuele content aan. Stel dat een website in 2010 is gemaakt en alle teksten helemaal goed geschreven zijn, maar er is sindsdien niets meer gebeurd, dan ziet Google dit als verouderde content. Een website waar wel regelmatig iets nieuws verschijnt, heeft om die reden een voordeel ten opzichte van de website waar al enige tijd niets veranderd is. Het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat de website steeds aangevuld wordt met actuele content. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het publiceren van nieuws. Nieuws met betrekking tot de dienstverlening of bijvoorbeeld nieuws over regelgeving die betrekking heeft op de dienstverlening. Het kan in principe alles zijn. Wel is het uiteraard van belang dat de informatie relevant is.

Website optimalisatie kost tijd

Graag wijs ik erop dat het zoekmachine-optimalisatie tijd kost. Aan de ene kant tijd van jezelf omdat je een aantal stappen zult moeten nemen en wanneer je klaar bent de website regelmatig zult moeten updaten. Daarnaast kost het tijd omdat zoekmachines de website zullen moeten indexeren. Het is niet zo dat meteen na het online zetten van nieuwe teksten, dat de zoekmachines deze meteen zien heeft. Daar kan ook enige tijd over heen gaan.

Voordelen uitbesteden

Ontbreekt het je aan tijd om zelf je website te optimaliseren, en wil je dit liever uitbesteden? Onze SEO specialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen m.b.t. zoekmachine-optimalisatie. Het voordeel daarvan is dat je zelf niet hoeft uit te zoeken hoe het allemaal werkt. Ook voorkom je op die manier dat je fouten maakt waardoor je onbedoeld juist in de zoekresultaten zoekt.

Uitbesteden?

Wil je de optimalisatie van je website aan ons uitbesteden? Neem dan contact met ons op via info@websitesvoormkb-ers.nl, 020 773 7800 of vraag een offerte aan via deze link.